Berita Terkini

Rabu, 26 September 2018

RESAH GAJI LAMBAT MASUK


Adham resah mengetuk kekunci komputernya sambil membuka online banking berlogo harimau. Hari ini sudah seminggu gaji yang sepatutnya masuk pada setiap hujung bulan. Tak pernah pula kelewatan sampai macam ni, biasa on time cuma pernah lewat tahun lepas, itupun lewat sehari disebabkan sistem penggajian ada masalah.

Sudah dirujuk pada pihak HR beberapa kali namun jawapan masih sama. Banyak benda nak kena di settle kan untuk meneruskan kehidupan seharian seperti sediakala. Tanggungjawabnya semakin bertambah, maklumlah isterinya berada di wad kerana baru disahkan menghidap kanser tahap 3.

Jika sebelum ini urusan dirumah seperti memasak, menghantar anak sekolah yang 2 orang tidak perlu difikirkan kerana diuruskan oleh isterinya. Sekarang ini semuanya kena dilakukannya sendiri, nak hantar ke transit kena tambah tanggungan bulanan pula, kalau 1 orang dah RM400, kalau 2 orang dah berapa, pening kepala Adham memikirkannya.

Ingatannya kembali kepada rakannya yang selalu mendesaknya untuk mengambil takaful untuk anak dan isterinya. Sudah beberapa kali Rosni mengingatkan malah sehingga dia merasa bosan dengan perkara tersebut. Alasannya selalu adalah tak cukup duit untuk takaful anak dan isterinya. Sebenarnya Adham kurang percaya dengan takaful kerana pihak syarikatnya menanggung segala perbelanjaan perubatan untuk dirinya dan keluarga. Tidak pula dia memeriksa dengan lebih detail penyakit-penyakit yang dicover oleh syarikatnya.

Setelah menghubungi Rosni untuk bertanyakan tentang takaful, Rosni dengan senang hati menerangkan dengan teliti dan menjawab segala pertanyaan yang diajukan oleh Adham. Cuma Rosni agak terkilan kerana tidak dapat menyakinkan Adham sebelum isteri Adham menghidap kanser. Adham telah mengambil takaful untuk dirinya dan 2 orang anaknya sebagai perlindungan untuk masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan