Berita Terkini

Rabu, 6 Mac 2019

SEJARAH SISTEM SUSPENSI


Pereka gerabak dan kereta pedati pada abad ke-16 cuba menyelesaikan masalah "merasakan setiap benjolan di jalan" dengan menggunakan tali kulit untuk menggantung badan kereta yang dipasang pada empat tiang casis yang kelihatan seperti meja terbalik.

Kerana badan pengangkutan ini digantung dari casis, sistem itu dikenali sebagai "penggantungan" - istilah yang masih digunakan sehingga hari ini untuk menggambarkan keseluruhan penyelesaian. Penggantungan badan yang lasak bukanlah sistem peluncuran yang sebenar, tetapi ia membolehkan badan dan roda kereta bergerak secara bebas.

Reka bentuk pegas yang berbentuk semi-elips, juga dikenali sebagai springs, dengan pantas menggantikan sistem penggantungan tali kulit. Penggunaan sistem ini semakin popular pada gerabak, kereta dan kereta api, spring semi-elips sering digunakan pada kedua-dua gandar depan dan belakang.

Walau bagaimanapun, mereka membenarkan pergerakan ke hadapan dan ke belakang dan mempunyai pusat graviti yang tinggi. Dengan kenderaan yang lebih berkuasa berada di jalan raya, sistem lain yang lebih cekap sedang dibangunkan untuk melancarkan perjalanan untuk penumpang.

-------------------------------------------

Sixt­eenth-century wagons and carriages tried to solve the problem of "feeling every bump in the road" by slinging the carriage body from leather straps attached to four posts of a chassis that looked like an upturned table.

Because the carriage body was suspended from the chassis, the system came to be known as a "suspension" -- a term still used today to describe the entire class of solutions. The slung-body suspension was not a true springing system, but it did enable the body and the wheels of the carriage to move independently.

Semi-elliptical spring designs, also known as cart springs, quickly replaced the leather-strap suspension. Popular on wagons, buggies and carriages, the semi-elliptical springs were often used on both the front and rear axles.

They did, however, tend to allow forward and backward sway and had a high center of gravity. By the time powered vehicles hit the road, other, more efficient springing systems were being developed to smooth out rides for passengers.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan