Berita Terkini

Sabtu, 22 Disember 2018

KHASIAT DAUN KETUM YANG PERLU ANDA TAHU


Berita baik Untuk semua peminat AIR KETUM, Institut Pencegahan Kanser Negara mengumumkan Ranking daun ketum anti kanser :

1: daun ketum urat hijau 46.5%
2: daun ketum jenis urat merah 37.6%
3: daun jenis halus 35,4%
4: daun ketum bawal 34.7%
5: daun ketum ekor babi. 32.9%
6: daun ketum ekor kura. 29.8%
7: daun ketum hitam. 23.8%

Tips utama:
Semua daun ketum mengandungi kolagen, terutama daun ketum kuning paling banyak. Sedangkan bahan antikanser paling banyak adalah jus ketum hangat tanpa gula. Penemuan resepi baru dari negara China: bagi yg berpenyakit diabetes tak usah susah berubat ke doktor lagi. Cukup dgn memblender 12 helai daun ketum panjang di campur 1 daun ketum urat merah. Minum 2x sehari.

Silakan cek kadar gulanya esok hari,dijamin langsung turun kadar gulanya. Sudah banyak yg membuktikan,mujarab tanpa perlu berpantang makan lagi. Bantu kirimkan berita ini ke semua kenalan anda yg ada masalah diabetis dan darah tinggi. Bantu mereka yg sakit diabetes agar sembuh !

Masyarakat Kampung menggunakan daun ketum untuk membantu menambah tenaga atau mengembalikan kesegaran selepas penat berkerja. Ia dimakan secara segar seperti mengunyah daun sirih. Daun ketum yang dikeringkan dan direbus digunakan untuk mengembalikan tenaga batin.

Selain dari dikunyah segar, rebusan daun yang kering juga digunakan sebagai tonik untuk menghilangkan rasa lesu selepas berkerja, lenguh-lenguh, radang, kejang otot sakit-sakit sendi dan lelah. Rebusan daun kering dan akarnya pula digunakan bagi melegakan penyakit darah tinggi dan kencing manis.

Petuanya:
Jangan petik bahagian pucuk. Petiklah daun-daun sebelum pucuknya. Daun di pucuk khasiatnya kurang power kerana ia daun baru. Selepas petik, masukkan daun-daun tadi ke dalam periuk dan basuh dengan bersih. Ramas daun ketum sehingga menjadi cebisan yang kecil agar kandungan nutriennya senang diserap.

Rebus daun ketum. Jangan rebus dengan air yang banyak. Biar pekat. Lagi pekat lagi piau (power). Selepas 2 jam tutup api. Biarkan rebusan tu sejuk dahulu sebelum ditapis. Minum Dan Jangan Berlebihan. Air Ketum tidak boleh disimpan melebihi 3 hari.

selamat mencuba!

Jom Pakat Share. Join channel Petua dan Kesihatan di link di bawah ini:

KLIK SINI : PETUA DAN KESIHATAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan